MAKROBIOTIKUS ÉTELEK


A következőkben olyan recepteket osztok meg veled, amik makrobiotikusak, egyszerűek és finomak. Nálam már beváltak. És nem makrobiotikusan evő barátaimnál is.
A makrobiotika az ételeket energetikáját szemléli, amihez az alapanyag és az elkészítési mód is hozzátesz valamit. Ezen kívül figyelembe veszi az egyént (alkatát, korát, egészségi állapotát), a környezetét (éghajlat, évszak, napszak) és mindezek együttesével próbál harmóniát teremteni. Így kapcsolódik a shiatsuhoz és támogatják egymást.
És még egy gondolat: én ha főzök vagy sütök, jó kedvvel teszem, élvezem, hogy valami szépet, egyedit és megismételhetetlent alkotok. Szerintem ettől lesz igazán finom.

Variációk kölespitére


A kölespite egy nagyon egyszerű édesség, a hozzávalókat sem lehet igazából felsorolni, mert csak egy kis köles kell hozzá és némi fantázia (vagy az, amit a kamrában találsz). Ezen kívül nagyon gyorsan elő tudod készíteni, a többi már a sütő dolga. Én egy 20x30 cm tepsivel szoktam készíteni, ehhez 1,5 dl kölest főzök 3szoros vízben egy leheletnyi sóval. Kicsit hagyom hűlni, közben begyújtom a sütőt (220 fokra melegedjen fel). Aztán a tepsi alján szétterítem a kölest (a tálat nem kell semmivel kikenni), kb. 1 cm vastag lesz a köleságy. Ha túl sok a köles, akkor nem lesz elég édes és eluralja a pite ízét, erre figyelj. És akkor most jön a fantázia: erre a kölesalapra lehet, akkor most mindenfélét szórni:
  • gyümölcsöket: ami szezonális, de valamennyire legyen édes és leves, mert ez ízesíti meg a kölest. Én legtöbbször almát használok;
  • magokat: dió, mogyoró, mandula, szezámmag, stb, amit szeretsz és összeillik a gyümölcsöddel;
  • édeseket: ha nem elég édes, akkor édesítőnek rakhatsz rá malátaszirupot, lekvár darabkákat, esetleg mézet;
  • gabonapelyhet: én zabpelyhet szoktam, de lehet más is, ez szívja fel a felesleges nedvességet és szépen megpirul a tetején, apró, de nagyon díszes és jó dolog.
Szerintem bízd magad a megérzéseidre, de azért itt van néhány nálam már bevált kombináció.

Almás fahéjas: alma (2db feldarabolva), dió (10dkg), fahéj, zabpehely (2-3 evőkanál).
Cseresznyés mogyorós: cseresznye (30 dkg kimagozva), török mogyoró (10 dkg), zabpehely (2-3 evőkanál).
Almás bodzás: alma (2db feldarabolva), bodzavirág (4 db szétszedve és a tésztába keverve), szezámmag (2-3 evőkanál), zabpehely (2-3 evőkanál).

Ha a választottaidat elrendezgetted a köleságyon, akkor önts egy kis vizet a tepsi 4 sarkába, majd rakj rá fóliát és rakd be a sütőbe. Amikor a gyümölcs már levet enged (kb. 30 perc), akkor vedd le a fóliát, így megpirul a teteje és az alja is (kb. 15 perc). És már készen is van!

Ha minden jól ment, akkor késsel szép szeleteket lehet vágni belőle. Néha előfordul, hogy beleragad a tepsibe (túl sokáig sütötted) vagy hogy szétesik a szelet (száraz a köles, több vízben kell legközelebb főzni vagy több legyen a gyümölcs), ilyenkor viszont nagyon jól lehet kikanalazni és úgy is finom.